Drogomierz, czyli pomiar kołem się toczy

Choć drogomierze kojarzone są powszechnie głównie ze służbami mundurowymi, pomiary przy użyciu charakterystycznego kółka nie są wyłącznie domeną policjantów. To urządzenia, które stanowią nieodzowny atrybut wyspecjalizowanych geodetów.

Za pomiary w większości przypadków – zarówno w pracy budowlanej jak i geodezyjnej – odpowiadają dalmierze, specjalistyczne taśmy geodezyjne czy urządzenia laserowe. Bywają jednak sytuacje, w których warto sięgnąć po tradycyjne rozwiązania, które zdecydowanie ułatwiają analizę. Trudno bowiem wyobrazić sobie skuteczny, precyzyjny i bezproblemowy pomiar drogi, która zakręca. Równie często spotykaną sytuacją jest potrzeba pomiaru samodzielnego – prostego, szybkiego wskazania odległości między dwoma oddalonymi punktami, do których dostęp nie jest wytyczony wprost.

M.in. w takich sytuacjach niezbędne okazują się drogomierze. Choć ich rola bywa bagatelizowana, mają sporo zalet, które przekładają się na niemałe korzyści dla operatora.

To m.in. spore możliwości zastosowania. Jeśli wiązka urządzenia do sporządzenia pomiarów nie ma możliwości odbicia się od drugiego obiektu, precyzja dalmierza wytyczające trasę bywa na wagę złota. Warto w tym kontekście zwrócić uwagę również na to, czego urządzenia pomiarowe w swoich wynikach nie ujmą – ukształtowanie terenu. Drogomierz idealnie oddaje specyfikę drogi podkreślając spadki i wzniesienia.

Jak działają drogomierze

Choć na pierwszy rzut oka drogomierze to koło i przedłużony uchwyt, nie ma nic bardziej mylnego. Dziś to zaawansowane technologicznie urządzenia, które odpowiednio łączą potrzeby pomiarowe oraz wytrzymałość na codzienne użytkowanie. Z jednej strony konstrukcja drogomierza to trwałość, na którą składa się chroniona przed korozją konstrukcja, odporne na czynniki zewnętrzne koło – zazwyczaj stalowe – oraz wzmocnione elementy podporowe. Z drugiej to czynniki wpływające na łatwość prowadzenia i obsługi mechanicznej: hamulec sprężynowy gwarantujący bezproblemowe zatrzymanie czy ogumienie dostosowane do pracy w różnych warunkach. Jednak kluczowym elementem każdego drogomierza jest zastosowany w nim licznik. Mechanizm skryty w zabezpieczonej obudowie zapewnia łatwy, w pełni widoczny odczyt danych zebranych podczas ruchu drogomierza.

Koło – jego obwód jest zróżnicowany – współpracuje z licznikiem, dzięki czemu można obliczyć odległość na podstawie odnotowanych obrotów. Wyniki prezentowane zostają na liczniku.

Trzeba mieć jednak świadomość, że drogomierze przeznaczone są do pomiarów ogólnych – nie zaś szczegółowych i milimetrowych.

Niewątpliwą zaletą drogomierzy jest ich mobilność. To lekkie – wykonywane dziś z aluminium – konstrukcje, których procent zagwarantował możliwość złożenia urządzenia w zaledwie kilka sekund. Wysokiej jakości drogomierz NEDO DIGIT  – przy bardzo dobrych właściwościach pomiarowych (dokładność: 0,1 m, zakres pomiaru do 9999,9 m) – waży nieco ponad 2 kg i jest w pełni przystosowany do transportu. Z kolei wykorzystywane w budownictwie i na kolei koło pomiarowe Nestle , charakteryzujące się dokładnością na poziomie aż 0,02 proc., waży zaledwie 4,1 kg. 

Na co zwrócić uwagę kupując drogomierz?

Ważna jest oczywiście wygoda. Długość uchwytu zakończonego rękojeścią powinna być dobrana do operatora – doskonały rozwiązaniem jest możliwość jej regulacji teleskopowej. Sprzyja to również transportowi urządzenia.

Kluczowy jest jednak licznik oraz funkcjonalny wyświetlacz. Warto zwrócić uwagę na to, by ten drugi nie był przeładowany treścią. Nadmiernie dużo możliwości sprawia, że praca może być utrudniona. Tymczasem drogomierz z założenia służy raczej oszacowaniu ogólnej odległości, nie zaś skomplikowanym pomiarom na poziomie milimetrów. Najczęściej wybieranymi urządzeniami są urządzenia Nedo oraz marka Survgeo